היתר לשימוש חורג

שירותים נוספים:

תכנון אדריכלי  |    שינוי תב"ע    |    היתר בנייה

צריכים ייעוץ?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם 

ניסיון מקצועי

יצירתיות וחדשנות

ליווי צמוד

מהו היתר לשימוש חורג? מי רשאי לערוך את הבקשה לשימוש חורג בקרקע או בבניין? מה ההליך לקבלת היתר לשימוש חורג ברישוי עסקים? כיצד משרד הבוטיק "קותי רונן הילל אדריכלים" יכול לסייע לכם להסדיר שימוש חורג בקרקע או בבניין? 

משרד הבוטיק "קותי רונן הילל אדריכלים" מציע מעטפת שירותים רחבה ומתמחה בין השאר בניהול וביצוע התהליך להסדרת שימוש חורג במקרקעין, לרבות טיפול בבקשה להיתר שימוש חורג במסגרת רישוי עסקים. 

מהו שימוש חורג במקרקעין?

ההגדרה של שימוש חורג על פי חוק התכנון והבנייה: שימוש חורג בקרקע או בבניין למטרה שאינה מותרת על פי ההגדרה בתב"ע שחלה על המקרקעין או בהיתר הבנייה שחל על הקרקע או הבניין. כך לדוגמה, שימוש חורג מתוכנית בניין עיר לשטח חקלאי כאשר בעל המקרקעין מעוניין להקים מבנה מסחרי, או שימוש חורג מהיתר הבנייה כמו שינוי הייעוד של דירת מגורים למשרד.

סעיף 149 לחוק התכנון והבנייה מסדיר את נושא השימוש החורג, ועל פי החוק העדכני שימוש חורג בנכס קיים או במקרקעין הינו שימוש החורג מהיתר הבנייה שאושר על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ובהתאם לשימוש המותר שנקבע בתוכנית בניין עיר (תב"ע) שחלה על המקרקעין. כדי לאשר את השימוש החורג במקרקעין חייבים להוציא היתר מיוחד מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וחשוב לדעת כי הוועדה יכולה לאשר את השימוש החורג לתקופה קצובה או לצמיתות.

תקנות התכנון והבנייה קובעות כי אין אפשרות לאשר שימוש חורג במקרקעין אם הוא משנה את האופי של האזור והסביבה הקרובה, לכן הוועדה לא תאשר בקשות לשינוי ייעוד קרקע לתעשייה באזור המיועד למגורים ובקשות חריגות אחרות.

מי רשאי לערוך ולטפל בבקשה להתיר לשימוש חורג?

חשוב לציין כי כל אדם רשאי לבקש שימוש החורג מההיתר או מהתב"ע – אך החוק קובע שרק אחד מבעלי המקצוע הבאים מוסמך לערוך את הבקשה:

  • אדריכל.
  • הנדסאי אדריכלות.
  • מהנדס בניין.
  • הנדסאי בניין.

 

מקרים שכיחים להגשת בקשה להיתר לשימוש חורג

  • הקמת פעוטון בדירת מגורים.
  • שינוי הייעוד של דירת מגורים למשרד לעסק.
  • הפעלת מספרה או חנות בדירה המיועדת למגורים. 
  • הפיכת מחסן לדירת חדר.
  • הקמת קליניקה פרטית בבית קרקע.
  • הקמת מבנה מסחרי על מגרש חקלאי.
  • הסדרת שימוש חורג מתעשייה למסחר.
אדריכלים

הליך לאישור היתר לשימוש חורג

משרדנו מתמחה בעריכת והגשת בקשות להיתר לשימוש חורג. אנחנו מגישים בקשה מסודרת ומאורגנת על פי הקבוע בתקנות רישוי הבנייה העוסקות בהקלות ושימוש חורג, בהתאם לסעיף 149 לתקנות התכנון והבנייה.

שלבי ההליך:

שליחת בקשה לתיק מידע להיתר

מבקש הבקשה מגיש בעזרת אדריכל (או בעל מקצוע מוסמך אחר) בקשה למידע, בדיוק כמו בהליך להוצאת היתר בנייה. אם יש במקרקעין חריגות בנייה חשוב להסדיר את הנושא במקביל לטיפול בבקשה לשימוש החורג.

הגשת בקשה להיתר לשימוש חורג

יש לציין את מהות הבקשה ולצרף מפת מדידה (בהתאם לצורך), מסמכים ואישורים נוספים, כמו בהליך להוצאת היתר בנייה. כאשר מגישים בקשה באמצעות מערכת הרישוי הארצית לעסקים יש לצרף בקשה מקדמית לכבאות והצלה.

פרסום הודעה בעיתונות

פרסום מהות השימוש המבוקש בשני עיתונים יומיים, באתר האינטרנט של הוועדה או הרשות המקומית ובחזית הבניין או הקרקע, על חשבון המבקש.

דיון בוועדת התכנון והבנייה

הוועדה דנה בבקשה ועליה לפרסם את המלצותיה. החוק מחייב תקופת המתנה של 14 ימים לאחר הפרסום, ובתקופה זו ניתן להגיש התנגדויות לבקשה שפורסמה. בסיום שלב ועדת ההתנגדויות מפרסמים את ההחלטה הסופית, כלומר אישור או שלילת הבקשה. אם הבקשה אושרה התיק יעבור לטיפול במחלקת היטל השבחה כדי לחשב היטב השבחה ולהוציא אגרת שימוש חורג. יש אפשרות להגיש ערר.

למה לבחור בנו?

משרד הבוטיק "קותי רונן הילל אדריכלים" מתמחה בשירותי אדריכלות ועיצוב פנים, ניהול ופיקוח בנייה, רישוי עסקים, היתרי בנייה וטיפול בבקשות לקבלת היתר לשימוש חורג במקרקעין. ברשותנו כל הידע והניסיון הנדרשים לקבלת ההיתר לשימוש החורג במקרקעין, ויש לנו פתרונות יצירתיים במקרים המורכבים והמאתגרים ביותר.

חשוב לפנות אלינו לפני הגשת הבקשה כדי לבצע בדיקות מקדמיות ולציין נימוקים שישכנעו את חברי ועדת התכנון והבנייה לאשר את הבקשה. זהו הליך מורכב וממושך לכן יש להיערך נכון לקראת הגשת הבקשה ואיסוף המסמכים והאישורים הדרושים. 

למידע נוסף ולטיפול מקצועי ויעיל בהגשת בקשה להיתר לשימוש חורג – אנא צרו איתנו קשר עוד היום בטלפון או במייל! 054-7721501

להתחלת השיחה
💬 איך אפשר לעזור?
היי 👋 כאן קותי רונן הילל אדריכלים,
איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן